Сертифікатна програма для вчителів середніх шкіл «Європейська та євроатлантична інтеграція України»

Сертифікатна програма для вчителів середніх шкіл «Європейська та євроатлантична інтеграція України»
У період з 25.11.2025 р. по 18.12.2025 р. (включно) у рамках проєкту Еразмус+ Ка2 «Модернізація юридичної освіти для підтримки європейської та євроатлантичної інтеграції України» (EU4UA) буде проведено сертифікатна програму для вчителів (онлайн, вівторок, четвер 17:30-20:30).
Викладачі: Львівський національний університет імені Івана Франка, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Запорізький національний університет.
Реєстрація за посиланням (Реєстрація обов’язкова).
Обсяг: 1 ECTS (30 академічних годин).
Формат: online.
Цільова аудиторія: Викладачі громадянської освіти, історії, права та класні керівники.
Оцінка та сертифікація: Участь у всіх модулях (принаймні 80% відвідуваність) та виконання поточних завдань.
Сертифікат (1 кредит ECTS, 30 годин).

Результати навчання
Учасники зможуть:
Пояснювати основні інституції, принципи та політику ЄС і НАТО.
Аналізувати місце України у процесах європейської та євроатлантичної інтеграції.
Застосовувати інтерактивні методи навчання для поширення знань про ЄС і НАТО серед учнів.

Структура програми
Модуль 1. Європейський Союз: цінності, інституції, Values, Institutions, шлях України
Тривалість: 10 академічних годин.
Методика: міні лекції, робота з установчими актами ЄС, кейс стаді.
Форма оцінювання: онлайн тест.

Зміст:
Історична еволюція та основні засади європейської інтеграції.
Зʼясування витоків європейської інтеграції в післявоєнному контексті, політичних, економічних та безпекових мотивів, що спонукали до створення наднаціональних інституцій, а також послідовних етапів розширення та поглиблення співпраці в рамках європейської структури.
Основні інституції Європейського Союзу та їхні повноваження.
Огляд структури, складу та повноважень ключових інституцій ЄС, включаючи Європейську Раду, Європейську Комісію, Європейський Парламент, Раду Європейського Союзу та Суд Європейського Союзу, з особливою увагою до їх міжінституційних відносин та процедур прийняття рішень.
Європейський Союз як спільнота цінностей: демократія, права людини та верховенство права.
Вивчення нормативних засад ЄС, закріплених у Договорах та Хартії основних прав, з акцентом на принципах представницької демократії, захисті основних свобод та центральній ролі верховенства права як необхідній умові для членства та подальшої участі в Союзі.
Угода про асоціацію між ЄС та Україною: цілі, основні досягнення та перспективи на майбутнє.
Аналіз правового та політичного значення Угоди про асоціацію, її стратегічних цілей у сприянні політичній асоціації та економічній інтеграції, досягнутого прогресу в таких сферах, як торгівля, управління та наближення нормативно-правових баз, а також довгострокових наслідків для траєкторії України на шляху до європейської та євроатлантичної інтеграції.

Модуль 2. НАТО та Україна: безпека, стійкість, міфи
Тривалість: 10 академічних годин.
Методика: дискусії, аналіз відео та робота з інфографікою.
Форма оцінювання: інтерактивне тестування.

Зміст:
Організаційна структура, основні функції та стратегічні цілі Організації Північноатлантичного договору (НАТО).
Огляд інституційної архітектури НАТО, механізмів прийняття рішень, оперативних функцій та її стратегічних пріоритетів, що еволюціонують у відповідь на сучасні виклики безпеки.
Відносини Україна–НАТО: етапи співпраці.
Хронологічний аналіз взаємодії України з НАТО, від початкових рамок партнерства до сучасних форм політичного діалогу, військового співробітництва та ініціатив з взаємодії.
Основні принципи безпеки в євроатлантичному регіоні.
Вивчення політичних, військових та нормативних засад колективної безпеки в євроатлантичному регіоні, включаючи роль стримування, оборони та угод про співпрацю в галузі безпеки.
Скоординовані відповіді на гібридні загрози.
Дослідження стратегій НАТО та її партнерів щодо виявлення, запобігання та протидії гібридній війні, що включає кібератаки, дезінформаційні кампанії та інші асиметричні тактики.
Критичний аналіз поширених стереотипів про НАТО.
Аналіз, заснований на фактичних даних, спрямований на виявлення та розвінчання поширених міфів і хибних уявлень щодо ролі, політики та дій НАТО.

Модуль 3. Викладання тем, пов’язаних з ЄС та НАТО, у школі
Тривалість: 10 академічних годин.
Методика: майстер-класи, розробка матеріалів, взаємна оцінка.
Форма оцінювання: розробка оригінального плану міні-уроку/заходу.

Зміст:
Інтеграція тем, пов’язаних з Європейським Союзом (ЄС) та НАТО, в освітній процес.
Стратегії інтеграції тем, пов’язаних з ЄС та НАТО, на різних рівнях освіти, приведення їх у відповідність до стандартів навчальних програм та покращення розуміння студентами сучасних політичних та безпекових контекстів.
Міждисциплінарні зв’язки: громадянська освіта, історія та географія.
Аналіз того, як зміст програм ЄС та НАТО можна змістовно пов’язати з такими предметами, як громадянська освіта, для розвитку демократичної грамотності; історія, для контекстуалізації інтеграційних процесів; та географія, для підвищення просторової обізнаності про політичні та безпекові ландшафти.
Інтерактивні педагогічні методи: дебати, симуляції та освітні квести.
Застосування методів активного навчання, що сприяють розвитку критичного мислення, спільного вирішення проблем та практичного залучення до тем, пов’язаних з ЄС та НАТО.
Розробка та створення навчального модуля або частини уроку.
Створення структурованих навчальних модулів або компонентів уроків, що включають чіткі навчальні цілі, відповідні методи навчання та інструменти оцінювання для ефективного викладання змісту, пов’язаного з ЄС та НАТО.

Завантажити файл з програмою та деталями участі